header2

JUG071 1

 

simonkloostra.jpgSimon Kloostra was de spreker. Het onderwerp-onderwerp was SEO, Search Engine Optimalisation. Uiteraard ging het over veel meer dan alleen SEO. Zoveel meer dat Dr. Joomla zijn Vaste Prikken niet kon uitdelen. ‘Hoe komt je site eruit te zien in de Google zoekmachine?’ was de centrale vraag van de avond.
Simon Kloostra is te vinden op: https://sk-web.nl/

Simon Kloostra heeft een zeer waardevol en interessant boek geschreven: Joomla!SEO

De slides van de avond zijn terug te vinden op:

https://www.slideshare.net/joomlaseo/joomla-seo-performance

Nu volgen de punten uit de sides waarbij wat langer werd stilgestaan, die avond.

Een unieke paginatitel = kopje in google is < 55 tekens.

Door het volgende in te tikken site:<websitetitel>.com wordt getoond hoe google de pagina’s ziet

Elke url van de site moet een unieke waarde hebben voor google

De titel is het belangrijkste maar ook de beschrijving moet voor elke pagina apart dient te worden gemaakt.

De meta beschrijving van maximaal: 150 karakters is van minder belang.

Aanbieden aan Google Indexatie is een vereiste om een site te laten indexeren

Google Search Console

https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url

Google AdWords | Online PPC-advertenties van Google

https://www.google.nl/adwords/

(keyword planner)

De website naam altijd vóór de paginatitel.

In Joomla 317: de legacy versie gebruiken voor bestaande sites.

Meta Site Data: laten staan; niets wijzigen.

Site Meta Discription en Site Meta Keywords: niets invullen want Google doet er niets mee.

Robots: index, follow altijd laten staan.

Kleine site waarbij menu-item = 1 artikel: bij menu-item in te stellen (Page Display, 55 leestekens waaronder naam van de website)

Screaming Frog SEO Spider: gratis: genereert lijstje van site titels om te zien waar de dubbele titels zitten.

Extenties voor meta-data management.

OSmeta gratis versie is prima. Geeft van elke titel de meta gegevens. Maakt er een apart veldje bij het artikel. Bulkaanpassingen zijn mogelijk. In de Pro versie kunnen ook de menu titels worden aangepast.

Voor front end management: Easy Frontend SEO

De URL’s worden aangemaakt op basis van de alias van een artikel of menu item.

Deze is handmatig aan te passen om betere url’s te krijgen. Vooral als de titel lang is dan is het beter om de alias kort te maken.

Nooit ‘duplicate content’ maken. Dus of een hoofdmenu of een zij-menu maar niet het hoofdmenu niet nog een keer in een zij-menu. Als je met tags werkt en de url’s zijn hetzelfde is dan is het ok. Je kunt ook een menu-item alias aanmaken.

Footer menu baseren op het hoofdmenu door dan nogmaals te publiceren.

Een heldere structuur is een vereiste. De menu structuur moet helder zijn. Elk menu item wint aan kracht door die ook tekst te geven. http://www.joomlaseo.com

Gebruik links in een artikel: nog steeds belangrijk.

Plaatjes: voorzien met titels en alt-tekst

Doe de mobile friendly test van Google.

Google Search Console:

Met OSMap sitemap aanmaken, een xml-sitemap. Die url aan Google Search Console toevoegen. En de site aanmelden.