juglogo1
JugMaredijk2

2022 09 03 JUG71 boottocht

boottocht1

 

De JUG071 boog kan niet altijd gespannen staan. Tijd voor ontspanning op de wateren rond en in Leiden. Op zaterdag 3 september 2022 ging de tocht in een sloep zoals die achter de vaargezellen ligt vanuit Warmond over o.a. De Zijl, De Rijn, de Leidsche binnenstad en De Haarlemmertrekvaaart.

Van links naar rechts: Wouter Turkenburg, Bert Mastenbroek, Wim Guiking, Peter-Paul Sloekers, Willem Karreman en René van Elk.

Wouter 

Offerte maken

JUG onderwerpen

Tijdens JUGs komen meestal dezelfde onderwerpen aan bod. Meesstal zijn ze van technische of organisatorische aard.

  • wanneer komt de volgende Joomla update;
  • welke extensies moet je wel en welke niet hebben;
  • hoe pas je je website naar je persoonlijke wensen aan: overrides, css-codes; velden;
  • hoe vergroot je de vindbaarheid: seo; hoe vergroot je het gebruiksgemak: ux;
  • beveiligen en back-ups maken;

Joomla websites te gelde maken

Over joomlawebsites gebruiken om anderen van dienst te zijn, om er iets of zelfs meer dan iets mee te verdienen. Daarover wordt weinig gesproken in de JUG's, de Joomla Dagen, en andere joomla-bijeenkomsten. Begrijpelijk, want iedereen vist in dezelfde vijver als het gaat om klanten te werven.

Is er dan uiteindelijk iemand die begrijpt dat niet het buurjongetje, maar jìj een website moet maken, dan komt al snel de oer-Hollandse vraag: 'wat kost dat dan?' Dus moet er een offerte worden gemaakt. Een beetje googelen levert natuurlijk een berg voorbeeldoffertes op van allerlei aard. Een goede hulp kun je hier vinden, met dank aan Rachel Walraven:

https://www.joomlacommunity.nl/blogs/je-eerste-offerte-voor-een-joomla-project-zo-doe-je-dat


 

Muziekje opzetten...

Muziekje opzetten…

Zo groot als een forse magnetron waren de radio’s die in de jaren vijftig en zestig midden in de huiskamers stonden. Met twee grote ronde knoppen, een lichtvenstertje met namen van onbekende steden en een oplichtend groen oog. In de jaren zeventig en tachtig verdrongen door het stereomeubel zo groot als een halve boekenkast. De een nog lelijker dan de andere. Radio’s en stereomeubels staan nu bij de rommelwinkel. Allemaal weggevaagd door de walkman eerst, de iPod later, en nu dan het mobieltje. Speellijsten zijn zonder limiet, muziek als water, als lucht. Zeker voor de jongere generatie.

Het is natuurlijk geen goede zaak dat muziek voor zo goed als niets wordt aangeboden. Terecht klagen musici en componisten steen en been. De digitalisering heeft hun aanzien en inkomen geen goed gedaan. Wil je nog iets verdienen dan moet je een website hebben waarop je je opnamen te koop aanbiedt. Hoe moeilijk is het om een muziekje op een Joomla website te zetten? Dat valt nog niet mee!

Joomla en muziek: het is struikelen over onduidelijke namen op onlogische plekken en extensies die er een potje van maken. Het is een dollemansrit om een simpel mp3tje te plaatsen op een website.

In Joomla moet muziek moet worden opgeslagen in de backend, in menubalk ‘content’ in de folder ‘media’ onder ‘media/images’ Daar moet dan een folder aan worden toegevoegd zodat je de onlogische naam krijgt: ‘media/images/music/’.

Dan het uploaden van een muziekje dat je op je computer hebt staan. Dat gaat niet zomaar. In de ‘algemene instellingen’ moet onder ‘media’ bij ‘legale extensies’ ook mp3 worden toegevoegd. En wel op de juiste alfabetische plek, dus niet zomaar achteraan, en met de juiste, kleine letters. ‘Restrict uploads’ kan je maar beter op ‘no’ zetten anders krijg je eerst nog een melding over mime types en vervolgens de melding dat je je mp3 niet kan uploaden omdat je ‘MPEG’ niet kan worden binnengehaald. Ben u er nog? O ja, ook niet vergeten de maximale upload wat hoger te zetten.

Wil ik dan soms een ingewikkelde extensie gebruiken? Nee hoor, gewoon ‘All Videos’ die zo’n eenvoudig zwart balkje geeft met een aan/uit knop, een volumeknop en een tijdverloop. Ook hier weer een verwarrende naamgeving: video terwijl het om audio gaat. Kan nog slechter. De meest uitgebreide extensie heet ‘responsive html music player’ en kost maar liefst € 50 euro. Weer een begrip erbij voor een muziekje: ‘markup language’. Deze extensie is haast een website in een website, je persoonlijk ‘Spotify’. In de slechts twee beoordelingen in de JED natuurlijk niets dan lof maar op de fora flinke scheldpartijen over het aan de praat krijgen van deze dure luxe speler.

En dan: eindelijk lukt het. De eerste van de zes muziekjes komen eindelijke binnen. Maar dan: allerlei meldingen over JSON, verkeerde namen, verkeerde formaten. Zou het de omvang van de files zijn? Alle instellingen nog eens nagelopen, de hosting provider gemaild wat zij ervan vinden, fora afgezocht. PHP-instellingen aangepast in c-panel. Er mag inmiddels onbeperkt een gigabyte binnenkomen en die mag er een uur over doen. Al met al ben je meer tijd aan kwijt aan het op de website zetten van de muziek dan het beluisteren van de opnames zou nemen.

De files nog eens herbenoemd naar de meest simpele vorm. De omvang van de files is niet het probleem. Grotere files kwamen eerder zonder probleem binnen. Het blijft een raadsel waarom het niet lukt. En soms in een keer wel. Uiteindelijk lukt het uploaden van alle files op één na. Waarom die niet? Waarom 34 mb wel en 39 mb niet? Terwijl JCE vrolijk zegt dat ik tot  1024 mb mag uploaden. Dan maar met ftp proberen. Daarvoor moet eerste een account worden gemaakt. Hoewel het subdomein waar de muziek op moet komen te staan, eigen een ftp-verbinding kent, komt de file toch in het hoofddomein binnen. Gevonden en op de juiste plek gezet.

Image, legale extensie, mime type, upload grootte, mpeg, video, hosting provider mailen, fora afzoeken, html, ftp: te veel eer voor zo’n klein mp3tje. En heel veel werk voor zoiets eenvoudigs. Ja, en daar staat dat spelertje, dat geluidsbalkje dan eenzaam en kaal in je module. Oppassen dat je de juiste naam toevoegt aan het dingetje anders hoor je iets heel anders dat het is.

In Joomla 4 wordt het allemaal veel beter, met die mediamanager, wordt ons al jaren beloofd. Hopelijk blijft het niet bij alleen aanpassingen onder de motorkap. De terminologie kan en moet veel duidelijker, het instellen niet zo tijdrovend en onlogisch. Pas dan zal Joomla en niet alleen mooi uitzien maar ook mooi klinken en ook mogelijk door een jongere generatie worden gebruikt.

Wouter Turkenburg
december 2019


 

E-mailbeveiliging, uitgelegd in plaatjes

Tijdens de mei-bijeenkomst van JUG071 hadden we het over mailen, waarschijnlijk in combinatie met nieuwsbriefinstellingen AcyMailing, en de zaken die daarvoor ingesteld moeten worden. Het zijn ook nogal wat zaken zoals DKIM, DMARC, SPF en meer vage afkortingen die de aflevering van mail veiliger moet maken en vooral moeten voorkomen dat je als afzender onbetrouwbaar wordt gevonden of zelfs spammer. Ook voor je eigen mail, als je deze zelf host via je hostingpakket, kan het handig zijn de betrouwbaarheid van je mails te verhogen.

 

En toen vond ik op een zonnige zondag in C!T van juni 2019 een artikel met een paar handige plaatjes:

DKIM

DKIM

 

 

SPF

spf

 

 

DMARC

dmarc

Joomla: graag met jou erbij

 

Met Joomla gaat er een wereld voor je open. Dit content management systeem is relatief eenvoudig aan te leren, terwijl je er ook heel krachtige en zeer uitgebreide webdomeinen mee kunt bouwen. Ideaal dus om hiermee contact te leggen met de hele wereld. Om je boodschap uit te dragen, je goederen of diensten te verkopen, om een club te faciliteren, om je creativiteit mee te uiten.

Het content management systeem is, hoe compleet en krachtig ook, gratis te verkrijgen. Met zo’n lage drempel is instappen voor iedereen mogelijk. En dat is precies de bedoeling van Joomla: iedereen kan meedoen. Per slot is het woord ‘joomla’ de Engelse weergave van een begrip uit het in oostelijk Afrika veel gesproken Swahili. De betekenis laat zich omschrijven als: gezamenlijk, allemaal, overal, totaal, in het geheel, met z’n allen.

Een goed gekozen naam, want Joomla is ontstaan en wordt onderhouden en uitgebouwd door een gemeenschap van kundige en goedwillende personen. Het is dus niet het eigendom van een bedrijf dat er geld aan wil verdienen. De software van Joomla is daarom ‘open source’, ofwel niet geheim, en toegankelijk voor iedereen.

Je kunt redeneren dat ‘open source’ onzeker is, want afhankelijk van vrijwilligers. Waartegenover staat dat een onderneming die geld voor zijn producten vraagt, echt wel zijn best zal blijven doen. Ach, wat is nou zeker, wat is krachtig? Steen en staal vergaan, terwijl een vissenpopulatie of een bos miljoenen jaren kan blijven leven.

Om deze gemeenschap zo krachtige mogelijk te doen zijn, is het nodig om een gezamenlijke taal te spreken. Dat is niet het Swahili, maar uiteraard de moderne lingua franca, dus Engels. Daarmee bereik je iedereen. Voor wie Engels toch lastig is, is er altijd een vertaling van alle noodzakelijke documenten. Gemaakt door vrijwilligers.

Een perfect geheel: de voortdurende ontwikkeling van het systeem door een wereldwijde gemeenschap die letterlijk en figuurlijk dezelfde taal spreekt, gedistribueerd in net zoveel talen als er nodig of gewenst zijn. Over de hele wereld herkennen groepen Joomla-gebruikers zich als ‘jug-[dit-of-dat]’, vaak getooid met een herkenbaar vierkleurig logo. Handig. Houden zo.

Wim Guiking

februari 2017

Kan het ook zonder U?

Kan het ook zonder U?

“Mijn oudste zoon komt thuis met zijn scooter aan de hand: hij heeft alle benzine verbruikt. De koffie smaakt niet lekker want ik gebruik geen suiker meer. Mijn jongste zoon wil weten waarom junkies heroïne gebruiken”.

‘Users’. Ik heb het niet zo op dat woord. Het hanteren van het woord ‘users’ in ‘Joomla Users Group’ is niet duidelijk, niet correct en niet aantrekkelijk. Kan het niet zonder ‘u’?

Open je de backend van Joomla dan zie je het woord ‘users’ pontificaal in de bovenbalk staan. Het is dus kennelijk heel belangrijk. Klap je het venstertje ‘users’ uit dan zie je een bonte verzameling van manieren waarop je zoal met Joomla aan de slag kan. Echter, het heeft meer met niveaus van ‘toegang’ te maken tot Joomla, meer met ‘access’ dan met ‘gebruik’. ‘User’ is onduidelijk en dus verwarrend.

De bekroonde extensie ‘ACL’ van Sander Potjer is prachtig gereedschap om helder overzicht te krijgen op de weer-war van mogelijkheden van het ‘user’ onderdeel van Joomla. Sander heeft de extensie terecht ‘access control list’ genoemd en niet ‘users control list’.

Het woord ‘users’ heeft meerdere betekenissen. Een ‘user’ is niet alleen een ‘gebruiker’ maar ook een ‘verbruiker’. Een ‘user’ verricht een handeling met behulp van iets: een timmerman gebruikt een hamer om een spijker in het hout te slaan. Een auto daarentegen is een verbruiker van fossiele brandstof. In Joomla, als content management systeem, wordt niets verbruikt of opgemaakt. Eerder het tegenovergestelde. Joomla is ‘open source’ dus het wordt steeds verder opgebouwd en verbeterd. ‘User’ klopt dus niet; is niet correct.

Een ‘user’ is ook iemand die alcohol of drugs gebruikt of beter, er misbruik van maakt. Een junkie dus. Soms gaat de liefde voor Joomla erg ver maar om Joomla-enthousiastelingen nu voor ‘junkies’ uit te maken, gaat weer veel te ver. ‘User’ heeft dus ook een negatieve betekenis en is dus onaantrekkelijk.

Ik vind dat ‘user’ maar beter kan worden weggelaten uit ‘JUG’. Bovendien is ‘Joomla Gebruikers Groep een gedrocht van een vertaling van ‘Joomla Users Group’.

Zonder de ‘u’ wordt het ‘Joomla Groep Leiden’ wat duidelijker is, correcter en aantrekkelijker. Vooral dat laatste, het aantrekkelijker maken door het woord ‘user’ weg te laten, is een belangrijk punt. Joomla heeft nieuw bloed nodig, moet zich voortdurend vernieuwen en open staan voor nieuwe impulsen. Die drang zit zelfs in het letterlijk woord ‘Joomla’. Met het rookgordijn ‘user’ gaat dat niet goed lukken. Met het ijzeren gordijn ‘gebruiker’ al helemaal niet. Soms kan iets weglaten, zelfs zo iets kleins als één lettertje, in dit geval de ‘u’, heel veel opleveren.

Wouter Turkenburg

januari 2017