header2

JUG071 1

 

Tijdens de mei-bijeenkomst van JUG071 hadden we het over mailen, waarschijnlijk in combinatie met nieuwsbriefinstellingen AcyMailing, en de zaken die daarvoor ingesteld moeten worden. Het zijn ook nogal wat zaken zoals DKIM, DMARC, SPF en meer vage afkortingen die de aflevering van mail veiliger moet maken en vooral moeten voorkomen dat je als afzender onbetrouwbaar wordt gevonden of zelfs spammer. Ook voor je eigen mail, als je deze zelf host via je hostingpakket, kan het handig zijn de betrouwbaarheid van je mails te verhogen.

 

En toen vond ik op een zonnige zondag in C!T van juni 2019 een artikel met een paar handige plaatjes:

DKIM

DKIM

 

 

SPF

spf

 

 

DMARC

dmarc

 

Met Joomla gaat er een wereld voor je open. Dit content management systeem is relatief eenvoudig aan te leren, terwijl je er ook heel krachtige en zeer uitgebreide webdomeinen mee kunt bouwen. Ideaal dus om hiermee contact te leggen met de hele wereld. Om je boodschap uit te dragen, je goederen of diensten te verkopen, om een club te faciliteren, om je creativiteit mee te uiten.

Het content management systeem is, hoe compleet en krachtig ook, gratis te verkrijgen. Met zo’n lage drempel is instappen voor iedereen mogelijk. En dat is precies de bedoeling van Joomla: iedereen kan meedoen. Per slot is het woord ‘joomla’ de Engelse weergave van een begrip uit het in oostelijk Afrika veel gesproken Swahili. De betekenis laat zich omschrijven als: gezamenlijk, allemaal, overal, totaal, in het geheel, met z’n allen.

Een goed gekozen naam, want Joomla is ontstaan en wordt onderhouden en uitgebouwd door een gemeenschap van kundige en goedwillende personen. Het is dus niet het eigendom van een bedrijf dat er geld aan wil verdienen. De software van Joomla is daarom ‘open source’, ofwel niet geheim, en toegankelijk voor iedereen.

Je kunt redeneren dat ‘open source’ onzeker is, want afhankelijk van vrijwilligers. Waartegenover staat dat een onderneming die geld voor zijn producten vraagt, echt wel zijn best zal blijven doen. Ach, wat is nou zeker, wat is krachtig? Steen en staal vergaan, terwijl een vissenpopulatie of een bos miljoenen jaren kan blijven leven.

Om deze gemeenschap zo krachtige mogelijk te doen zijn, is het nodig om een gezamenlijke taal te spreken. Dat is niet het Swahili, maar uiteraard de moderne lingua franca, dus Engels. Daarmee bereik je iedereen. Voor wie Engels toch lastig is, is er altijd een vertaling van alle noodzakelijke documenten. Gemaakt door vrijwilligers.

Een perfect geheel: de voortdurende ontwikkeling van het systeem door een wereldwijde gemeenschap die letterlijk en figuurlijk dezelfde taal spreekt, gedistribueerd in net zoveel talen als er nodig of gewenst zijn. Over de hele wereld herkennen groepen Joomla-gebruikers zich als ‘jug-[dit-of-dat]’, vaak getooid met een herkenbaar vierkleurig logo. Handig. Houden zo.

Wim Guiking

februari 2017

Kan het ook zonder U?

“Mijn oudste zoon komt thuis met zijn scooter aan de hand: hij heeft alle benzine verbruikt. De koffie smaakt niet lekker want ik gebruik geen suiker meer. Mijn jongste zoon wil weten waarom junkies heroïne gebruiken”.

‘Users’. Ik heb het niet zo op dat woord. Het hanteren van het woord ‘users’ in ‘Joomla Users Group’ is niet duidelijk, niet correct en niet aantrekkelijk. Kan het niet zonder ‘u’?

Open je de backend van Joomla dan zie je het woord ‘users’ pontificaal in de bovenbalk staan. Het is dus kennelijk heel belangrijk. Klap je het venstertje ‘users’ uit dan zie je een bonte verzameling van manieren waarop je zoal met Joomla aan de slag kan. Echter, het heeft meer met niveaus van ‘toegang’ te maken tot Joomla, meer met ‘access’ dan met ‘gebruik’. ‘User’ is onduidelijk en dus verwarrend.

De bekroonde extensie ‘ACL’ van Sander Potjer is prachtig gereedschap om helder overzicht te krijgen op de weer-war van mogelijkheden van het ‘user’ onderdeel van Joomla. Sander heeft de extensie terecht ‘access control list’ genoemd en niet ‘users control list’.

Het woord ‘users’ heeft meerdere betekenissen. Een ‘user’ is niet alleen een ‘gebruiker’ maar ook een ‘verbruiker’. Een ‘user’ verricht een handeling met behulp van iets: een timmerman gebruikt een hamer om een spijker in het hout te slaan. Een auto daarentegen is een verbruiker van fossiele brandstof. In Joomla, als content management systeem, wordt niets verbruikt of opgemaakt. Eerder het tegenovergestelde. Joomla is ‘open source’ dus het wordt steeds verder opgebouwd en verbeterd. ‘User’ klopt dus niet; is niet correct.

Een ‘user’ is ook iemand die alcohol of drugs gebruikt of beter, er misbruik van maakt. Een junkie dus. Soms gaat de liefde voor Joomla erg ver maar om Joomla-enthousiastelingen nu voor ‘junkies’ uit te maken, gaat weer veel te ver. ‘User’ heeft dus ook een negatieve betekenis en is dus onaantrekkelijk.

Ik vind dat ‘user’ maar beter kan worden weggelaten uit ‘JUG’. Bovendien is ‘Joomla Gebruikers Groep een gedrocht van een vertaling van ‘Joomla Users Group’.

Zonder de ‘u’ wordt het ‘Joomla Groep Leiden’ wat duidelijker is, correcter en aantrekkelijker. Vooral dat laatste, het aantrekkelijker maken door het woord ‘user’ weg te laten, is een belangrijk punt. Joomla heeft nieuw bloed nodig, moet zich voortdurend vernieuwen en open staan voor nieuwe impulsen. Die drang zit zelfs in het letterlijk woord ‘Joomla’. Met het rookgordijn ‘user’ gaat dat niet goed lukken. Met het ijzeren gordijn ‘gebruiker’ al helemaal niet. Soms kan iets weglaten, zelfs zo iets kleins als één lettertje, in dit geval de ‘u’, heel veel opleveren.

Wouter Turkenburg

januari 2017